Je hebt het gedaan! Je hebt jezelf laten verleiden tot het kopen van die felbegeerde voetbalspullen waarvan je zeker wist dat je ze nodig had. Maar nu, terwijl je naar die stapel voetbalschoenen, shirts en accessoires staart, vraag je je af: “Wat nu?”
Want, zo blijkt, de helft blijkt toch niet te passen. Met andere woorden: de spullen moeten retour. Maar hoe je dat eigenlijk, bij een winkel genaamd VoetbalDirect? In dit blog zullen we je begeleiden door het doolhof van retourneren. Dus, haal diep adem en laten we samen die rode kaarten vermijden! Het zou zonde zijn dat je door je eigen toedoen geen terugbetaling krijgt en wordt teruggefloten.
Retourvoorwaarden
Bij VoetbalDirect geldt het beleid zoals die volledig is beschreven in het wettelijke herroepingsrecht. Met andere woorden, je hebt slechts 14 dagen om het product te retourneren. Dat kan alleen als je product voldoet aan de zogeheten retourvoorwaarden. Dit betekent onder andere dat het ongedragen, ongewassen, onbeschadigd en in originele staat moeten worden geretourneerd.
Verder geldt er een aantal uitzonderingen op het herroepingsrecht. Met andere woorden: er zijn producten die je niet mag retourneren, namelijk:
- gepersonaliseerde producten
- producten waarvan de hygiëne-verzegeling is verbroken (o.a. bij sportondergoed)
Maar, ze zijn dan wel zo eerlijk dat je niet hoeft te betalen voor iets dat al in een beschadigde/ verkeerde staat is aangekomen. Je krijgt dan gewoon je geld terug/ een vervanging én hoeft de retourkosten van €1,95 niet zelf te betalen.
Stappenplan retour
En hoe moet je dan überhaupt een product retourneren? Nou, dat kan volgens een aantal simpele stappen, die we nu voor je zullen uitdiepen.
#1 Retour voorbereiden
Het is natuurlijk nodig om je artikelen (die je wil retourneren) weer in te pakken in een verzenddoos of -zak. Verpak alle artikelen op zo’n manier, dat ze niet beschadigd zullen raken onderweg. Op dat moment is het pakket nog ‘jouw’ verantwoordelijkheid, dus het zou zonde zijn als je daardoor (een deel van) je geld niet terugkrijgt.
Bij het pakket stop je de retourbon of pakbon. Hierdoor kunnen ze in het magazijn van VoetbalDirect weten van wie het pakket komt en aan wie ze het geld moeten terugbetalen. Vergeet dit onderdeel dus absoluut niet!
#2 Retour verzenden
Dan is het tijd om te verzenden. Je hebt de keuze om dit te doen via PostNL of DHL. Afhankelijk van je keuze zal je een aantal stappen moeten uitvoeren, dus kijk daar goed naar:
- DHL
Plak het meegeleverde retourlabel op de buitenkant van het pakket. Lever het pakket in bij het dichtstbijzijnde DHL ServicePoint en bewaar het verzendbewijs tot je hebt gehoord dat je retour in goede orde is ontvangen. - PostNL
Schrijf het volgende adres op je pakket:
Passa Sports TAV retourafdeling
Antwoordnummer 10154
5140 VB Waalwijk
Ga naar het dichtstbijzijnde PostNL-punt en lever daar het pakket af. De medewerker zal een retourlabel voor je uitprinten, evenals het bewijs van verzending. Ook hier geldt: bewaar het verzendbewijs tot je hebt gehoord dat je retour in goede orde is ontvangen.
#3 Terugbetaling
Na een aantal werkdagen zal het pakket wel bij VoetbalDirect zijn aangekomen. Mochten je producten voldoen aan de retourvoorwaarden, dan zal je z.s.m. je geld terug kunnen verwachten. Tenminste, die ‘zo spoedig mogelijk’ ligt op ongeveer 5 werkdagen.
Je krijgt het geld terug op de manier waarop je in eerste instantie hebt betaald. Betaalde je via iDeal, dan zal het geld op dat betreffende rekeningnummer worden gestort. Afhankelijk van zaken als je bank, verwerkingstijd en andere dingen, kan dat ook nog een aantal dagen in beslag nemen. Mocht je trouwens op een andere manier willen terugbetaald worden, dan raden we je aan om contact op te nemen met klantenservice. Wellicht kunnen zij hierin iets voor je betekenen.
Let wel dat er €1,95 retourkosten in rekening worden gebracht en dat je dat dus mist op het volledige bedrag van restitutie.
FAQ
Tot slot nog een aantal antwoorden op veelgestelde vragen, waarvan we verwachten dat deze door jullie zullen worden gevraagd. LeeS:
Nee, helaas heb je bij VoetbalDirect geen mogelijkheid om een artikel om te ruilen. Wat je moet doen wanneer je hetzelfde item toch in een andere maat/kleur wil hebben, is om het verkeerde artikel te retourneren, om vervolgens het nieuwe item te bestellen. Wellicht wat omslachtig, maar wel de enige manier.
Sinds 15 mei 2023 wordt er €1,95 in rekening gebracht voor de verwerking van de retour. Je ziet dat steeds meer webshops deze keuze maken. Sommigen maken ook de keuze om de kosten van de retourverzending in rekening te brengen, dus wat dat betreft heb je nog geluk met de ‘maar’ twee euro die je neerlegt.
Nou, wat je wel bij meerdere ziet, is dat de retourtermijn in de drukke decembermaand is verlengd. Het kan best zijn dat je op tijd je pakket besteld, maar wel pas over drie weken kerst viert. Het is dan niet handig dat je vastzit aan een retourtermijn van veertien dagen. Dat vindt VoetbalDirect ook en dus mag je nu de pakketten retourneren tot en met 14 januari 2024. Controleer je eigen bestelling om te zien of dat ook voor jou geldt.
We denken dat je nu wel vooruit kan en je retour z.s.m. kan versturen. Alvast veel succes en we hopen je nog vaker terug te zien op onze website!