Het klinkt stoer en verleidelijk: je brommer opvoeren zodat hij net wat harder gaat dan toegestaan. Vooral onder jongeren is het populair om de standaard snelheid te overschrijden, simpelweg omdat het sneller en spannender is. Maar wat veel mensen vergeten, is dat die extra kilometers per uur niet alleen risico’s met zich meebrengen op de weg, maar ook bij je verzekering. De gevolgen kunnen fors zijn – zowel juridisch als financieel.
Wanneer is een brommer opgevoerd en wat zegt de wet?
Een brommer wordt als opgevoerd beschouwd zodra je technische aanpassingen doet waardoor hij sneller rijdt dan de wettelijk toegestane maximumsnelheid van 45 km/u voor een bromfiets of 25 km/u voor een snorfiets. Dit kan bijvoorbeeld door de snelheidsbegrenzer te verwijderen, een zwaardere cilinder te monteren of de variateur aan te passen.
Volgens de wet mag dit niet. Zodra je scooter sneller rijdt dan toegestaan, verliest hij zijn typegoedkeuring. Daarmee is het voertuig in feite illegaal op de openbare weg. De politie controleert hier actief op. Word je gepakt met een opgevoerde brommer, dan kun je rekenen op een boete, punten op je rijbewijs en in sommige gevallen zelfs inbeslagname van het voertuig.
Geen dekking bij schade: je verzekering betaalt niet
Veel brommerrijders realiseren zich niet dat een opgevoerde scooter vrijwel altijd leidt tot verlies van verzekeringsdekking. Bij een ongeval of schade met een opgevoerde brommer, loop je grote kans dat de verzekeraar niets uitkeert. Of het nu gaat om WA, beperkt casco of allrisk, bij een ongeval waarbij blijkt dat je brommer is opgevoerd, ben je als bestuurder aansprakelijk.
Zelfs als je niet de veroorzaker bent, kan de verzekeraar besluiten om regres toe te passen – ze betalen dan de schade aan de tegenpartij, maar verhalen dit volledig op jou. Als de schade beperkt blijft tot blikschade zijn de kosten misschien nog te overzien. Maar in sommige gevallen leidt een ongeval met de brommer tot letselschade. In dat geval lopen de kosten vaak een stuk hoger op. Dit zijn de risico’s van een opgevoerde scooter.
De verborgen kosten: wat kan het je echt kosten?
Een opgevoerde brommer kan je letterlijk duizenden euro’s kosten. Stel, je veroorzaakt een ongeval en je brommer blijkt opgevoerd. De schade aan een andere auto bedraagt €3.500. Omdat je verzekering niet uitkeert, draai jij op voor de volledige kosten. En dan hebben we het nog niet over eventuele letselschade, juridische kosten en verhoogde verzekeringspremies in de toekomst.
Een praktijkvoorbeeld: een 17-jarige scooterbestuurder raakte betrokken bij een aanrijding in een woonwijk. Zijn opgevoerde brommer haalde 65 km/u, terwijl hij als snorfietser maximaal 25 km/u mocht rijden. De verzekeraar weigerde de schade van €4.200 te vergoeden. Het gevolg? Zijn ouders moesten de rekening betalen.
Wat zijn de alternatieven als je meer snelheid wilt?
Wil je sneller rijden? Overweeg dan een legale upgrade:
- Haal je motorrijbewijs (A1, A2 of A) en koop een motorfiets of legale motorscooter.
- Koop een bromfiets in plaats van een snorfiets (met juiste kenteken en verzekering).
- Kies een krachtige e-scooter binnen de wettelijke grenzen.
Zo blijf je binnen de regels én behoud je je dekking bij schade.
Slim rijden is veilig rijden – ook voor je portemonnee
Opvoeren lijkt misschien onschuldig, maar de risico’s zijn groot. Niet alleen loop je kans op boetes of inbeslagname, maar je brengt ook je verzekering in gevaar. En als het dan misgaat, ben jij degene die de rekening betaalt. Een brommer die volgens de regels rijdt, is niet alleen veiliger, maar ook veel verstandiger voor je portemonnee.
Wil je zeker weten dat je goed verzekerd bent? Check dan altijd de voorwaarden en overweeg een verzekering die past bij jouw rijstijl – maar blijf binnen de wettelijke grenzen. Zo vermijd je nare verrassingen.